Ξεκίνησε η νέα σεζόν της Formula 1 και παρακολουθώντας ένα κυριακάτικο βράδυ τις προετοιμασίες, σχεδόν αμέσως ήρθε στο μυαλό μου η ελληνική ασφαλιστική αγορά. Κοινά χαρακτηριστικά αλλά και εκ διαμέτρου αντίθετες πρακτικές αναδύθηκαν σχεδόν αμέσως.
Σκληρός ανταγωνισμός, απόλυτο πλαίσιο κανονισμών, κανονισμός προϋπολογισμών για τις ομάδες, συνεχής εκπαίδευση σε ροή διαδικασιών, συνεχής ανάδραση επί των αποτελεσμάτων, συναντήσεις όλων των εμπλεκομένων για ενημέρωση αστοχιών και επίλυση θεμάτων. Ομάδες με επικεφαλής που έχουν ξεκάθαρους στόχους, όραμα και πάθος. Ομάδες που είναι περήφανες για το δημιούργημά τους, έστω και αν γνωρίζουν ότι οφείλουν τον επόμενο χρόνο να ανέβουν δύο σκαλιά παραπάνω. Άνθρωποι που είναι ταγμένοι να δουλέψουν με πάθος για το τελικό αποτέλεσμα.
H αρμόδια ρυθμιστική αρχή της F1 αλλά και οι παράγοντες του αθλήματος έχουν φροντίσει να χρησιμοποιηθεί κάθε θεμιτό μέσο προώθησης της διοργάνωσης. Αξιοποιούν αποτελεσματικά κάθε μέσο επικοινωνίας του οράματός τους, μεριμνούν για την επαρκή παρουσία τους σε social media και πλατφόρμες διασκέδασης – ενημέρωσης και δεν παραλείπουν να αντεπιτίθενται σε καθετί που δύναται να βλάψει την ιδέα που έχτισαν. Ενσωμάτωσαν απαράβατους κανόνες ασφαλείας, υβριδικούς κινητήρες και άλλα πολύ σημαντικά, χωρίς να θυσιάσουν το θέαμα. Και όλα αυτά τα υποστηρίζουν με επιχειρήματα και πάθος!
Ο κλάδος της Ιδιωτικής Ασφάλισης είναι μέρος του ευρύτερου χρηματοοικονομικού συστήματος και, εκ των πραγμάτων, είναι αναγκαίο να πορεύεται εντός πλαισίου κανονισμών. Να διασφαλίζεται ότι θα υπάρχει χρηστή διαχείριση χρημάτων τρίτων. Να εξασφαλίζεται ότι το πολύπλοκο προϊόν που αγοράζει ο καταναλωτής θα εξηγηθεί επαρκώς, με απλό τρόπο. Να (επαν)εκπαιδεύονται συνεχώς οι άνθρωποι που υπηρετούν τον θεσμό, λαμβάνοντας γενικές γνώσεις αλλά και ειδικές, ανάλογες του ρόλου που έχει ο καθένας.
Σε ό,τι αφορά την περαιτέρω διείσδυση των ασφαλιστικών προϊόντων στον κοινωνικό ιστό και στον κόσμο των επιχειρήσεων, είναι αναγκαίο να αντιληφθούμε τις αστοχίες του παρελθόντος και να επανέλθουμε με ανανεωμένες προσεγγίσεις, με προϊόντα που ταιριάζουν στο προφίλ του κάθε καταναλωτή και προτάσεις ουσιαστικά χρήσιμες. Να προσπαθήσουμε να επανεκκινήσουμε την αγορά. Να δημιουργήσουμε το μέλλον της ασφάλισης, χωρίς όμως να ξεχνάμε την ιστορία μας.
Το ζητούμενο είναι να ωριμάσει η ασφαλιστική αγορά και να ενσωματώσει τις έννοιες της ποιοτικής και βιώσιμης ανάπτυξης. Το βάρος της ενσωμάτωσης των συγκεκριμένων “όμορφων” ιδεών πέφτει στους ώμους των ανθρώπων της ασφαλιστικής αγοράς, εν συνόλω. Η αλλαγή συνηθειών, δομών, διαδικασιών και αυτοματοποιημένων ροών είναι επιβεβλημένη και πρέπει να συντελεστεί με υπομονή, επιμονή και εκ θεμελίων χαρτογράφηση.
Πλέον, στον επιχειρηματικό κόσμο, δεν έχει την κυρίαρχη σημασία ποιος οργανισμός είναι ο αποτελεσματικότερος (μεγαλύτερος) όλων, αλλά ποιος οργανισμός είναι ο αποδοτικότερος (βιώσιμα αναπτυσσόμενος). Η δυναμική και εν τέλει η αξία ενός οργανισμού αποτυπώνεται στα οικονομικά του μεγέθη, σε απόλυτο συνδυασμό με την κανονιστική συμμόρφωση, την περιβαλλοντική και κοινωνική ευθύνη, τη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων, τη διαφάνεια των διαδικασιών και την εν γένει παρουσία στο ευρύτερο περιβάλλον.
Αν στο παραπάνω μίγμα καταφέρουμε να προσθέσουμε ποιότητα υπηρεσιών, τότε θα μπορούσαμε να έχουμε την ασφαλιστική αγορά που όλοι ονειρευόμαστε. Βέβαια, η αντίληψη για την ιδέα της ποιότητας υπηρεσιών είναι σχετικά υποκειμενική και, συνεπώς, οι εναλλακτικές και πολλαπλές δυνατότητες πρόσβασης στις υπηρεσίες, η συνεχής διαθεσιμότητα των υπηρεσιών και η εφαρμοσμένη καινοτομία υπηρεσιών προσδίδουν προστιθέμενη αξία στο ασφαλιστικό προϊόν που αγοράζει ο καταναλωτής.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει τον μετασχηματισμό τους, πλην όμως έχουν περιοριστεί σε εσωστρεφείς ενέργειες. Κατά την άποψή μου, ο κάθε οργανισμός ξεχωριστά θα πρέπει να συμβάλει στον μετασχηματισμό της αγοράς, είτε συμμετέχοντας με την κατάθεση απόψεων για την ασφαλιστική αγορά του μέλλοντος είτε δημιουργώντας κατάλληλο έδαφος για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Χρειάζεται να στρέψουν την αγορά προς τη βιώσιμη πώληση και τη διακράτηση του χαρτοφυλακίου, και να μειώσουν την ένταση του μη αποδοτικού ανταγωνισμού. Να προωθήσουν την ελεύθερη ροή πληροφοριών.
Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές οφείλουμε να μεταφέρουμε στο καταναλωτικό κοινό το όραμά μας για την ασφάλιση. Πρέπει να προσαρμόσουμε το μοντέλο της καθημερινότητάς μας και να εκπαιδευτούμε, ώστε να εμπνέουμε εμπιστοσύνη. Να λειτουργήσουμε κατανοώντας ότι, σε καθημερινή βάση, έχουμε την υποχρέωση να βελτιώνουμε τις υπηρεσίες μας και να επιδιώκουμε την αριστεία στο έργο μας. Μπορούμε να κάνουμε το επάγγελμά μας γοητευτικό και να εμπνεύσουμε νέες γενιές, να κάνουν καριέρα στον ασφαλιστικό χώρο.
Εκείνο το κυριακάτικο βράδυ δεν κατάφερα τελικά να παρακολουθήσω την εκπομπή για τη νέα χρονιά της Formula 1. Θυμήθηκα, όμως, την πορεία του Enzo Ferrari και τη δήλωσή του: «Εάν το ονειρευτείς, μπορείς να το κάνεις». Ας ονειρευτούμε μια ασφαλιστική αγορά ποιοτικής και βιώσιμης ανάπτυξης και ας χαράξουμε την πορεία μας με στόχο αυτή την κατεύθυνση. Τα νούμερα θα έρθουν!
Για να δείτε τις δημοσιεύσεις: https://www.aagora.gr/?s=sofos